V: Sähköajoneuvot tarjoavat tilavamman ja hienostuneemman ajokokemuksen ja mahdollisuuden ladata ajoneuvo helposti kotona.
Uusiutuvista energianlähteistä peräisin olevan sähköntarjonnan lisääntyessä sähköajoneuvot tarjoavat ympäristöetuja polttoainetta kuluttaviin polttomoottoreihin verrattuna. Koska sähköajoneuvot eivät tuota lainkaan pakokaasupäästöjä, ne voivat myös auttaa vähentämään ilmansaasteita.
Paikallis- ja valtionhallinnot ovat enenevissä määrin heränneet tunnistamaan näitä etuja. Saatavana on lukuisia sähköajoneuvon ostamiseen rohkaisevia kannustimia. Katso lisätietoja kohdasta Kannustimet sähköajoneuvoille.
V: I-PACE on akkukäyttöinen sähköajoneuvo (Battery Electric Vehicle, BEV), mikä tarkoittaa sitä, että siinä ei ole polttomoottoria. Polttoaineen (bensiini tai diesel) polttamisen sijasta auto käyttää ladattaviin akkuihin varastoitua sähkövirtaa, joka johdetaan kahteen sähkömoottoriin.
Muita sähköajoneuvotyyppejä ovat sähkökäyttöinen hybridiajoneuvo (Hybrid Electric Vehicle, HEV) ja lataushybridiajoneuvo (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV). Näillä tarkoitetaan ajoneuvoja, joissa käytetään polttomoottoria yhdessä sähkömoottorin kanssa.
HEV-ajoneuvojen akku on yleensä pienempi, ja se ladataan moottoria ja regeneratiivista jarrutusta käyttämällä. Sen puhtaasti sähköinen toimintamatka on hyvin pieni.
PHEV-ajoneuvo voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä. PHEV-ajoneuvon akku on yleensä suurempi ja sen toimintamatka on pidempi kuin HEV-malleissa.
V: Sähköajoneuvon toimintamatka (matka, joka sillä voidaan ajaa ennen akun uudelleen lataamista) on perinteisesti herättänyt huolta, jota kuvataan käsitteellä toimintasädekammo. Akkuteknologian viimeaikainen kehitys tarkoittaa kuitenkin sitä, että I-PACEn kaltaiset ajoneuvot ovat nyt realistinen vaihtoehto useimmille ihmisille. Monet omistajat ovat huomanneet, että I-PACEn lataamiseen riittää kerta viikossa.
Pitkillä matkoilla voi olla tarpeen pysähtyä lataamaan akkua matkan varrella. Tämä voi edellyttää ennalta suunnittelua, mutta asia helpottuu julkisen latausverkoston laajentuessa ja pikalaturien tehon kasvaessa.
V: Ajoneuvovalmistajat työskentelevät yhdessä valtioiden ja energiantoimittajien kanssa sen varmistamiseksi, että sähköajoneuvojen käyttö ei tule aiheuttamaan ongelmia sähköverkoille.
V: Jokaisella Jaguarin jälleenmyyjällä on sähköajoneuvojen (EV) asiantuntija, joka osaa vastata kaikkiin I-PACEa ja yleisesti sähköautoja koskeviin kysymyksiisi.
Vaihtoehtoisesti voit myös esittää kysymyksiä sähköajoneuvojen asiantuntijoillemme alla olevaa verkkolomaketta käyttämällä.
V: Toimintamatka ei ole ongelma useimmissa tapauksissa. I-PACEn toimintamatka on 470 kilometriä (292 mailia) WLTP-testisyklin (Worldwide harmonised Light Vehicle Test Procedure) mukaisesti, mikä tarkoittaa keskimääräisellä työmatka-ajolla sitä, että monien omistajien tarvitsee ladata ajoneuvo vain kerran viikossa.
V: Toimintamatkaan voivat vaikuttaa monet tekijät, mukaan lukien ulkolämpötila, lämmitys- tai jäähdytysjärjestelmien käyttö sekä ajonopeus. Voit oppia lisää aiheesta ja arvioida näiden tekijöiden vaikutuksia I-PACEn toimintamatkaan toimintamatkalaskurilla, joka sijaitsee verkkosivustomme Toimintamatka ja lataus -kohdassa.
V: I-PACEn toimintamatkan ennustus on suunniteltu äärimmäisen tarkaksi. Elektroninen ohjausmoduuli tekee ennusteita kulloisenkin ajotyylisi mukaan viimeisen 500 mailin keskiarvon perusteella. Navigointijärjestelmä avustaa toimintasäteen ennusteen tekemisessä sisällyttämällä siihen tietoa valitsemasi reitin topografiasta ja nopeusrajoituksista.
V: I-PACEssa on akun ohjausjärjestelmä, joka tarjoaa energiatietoja akun varauksen vähentyessä. Eco-tila käynnistyy tarvittaessa ja auttaa sinua pidentämään toimintamatkaa osoittamalla ajoneuvon järjestelmiä, jotka voidaan kytkeä pois käytöstä, kuten ilmastointi ja tuulilasin lämmitin.
V: I-PACE on varustettu uskomattoman energiatehokkailla LED-ajovaloilla, joten niiden käyttämisellä ei ole huomattavaa vaikutusta ajoneuvon toimintamatkaan.
V: I-PACEn akussa on 432 kennoa. Akku sisältää 36 akkumoduulia ja kukin moduuli sisältää 12 kennoa.
V: Kilowattitunti on mittayksikkö, joka ilmoittaa, kuinka paljon energiaa akkuun voidaan varata. Akun suurempi kapasiteetti – suurempi kWh-lukema – tarkoittaa kyseisen ajoneuvon pidempää toimintamatkaa ja/tai parempaa suorituskykyä.
V: Akkukokoonpano painaa 613 kg.
V: I-PACEn akku voi syttyä palamaan ainoastaan väärinkäytön tai ulkopuolisen kajoamisen seurauksena. Sähköajoneuvojen akut ovat vähemmän tulenarkoja kuin bensiini tai diesel ja niissä käytetään kehittyneitä turvallisuusjärjestelmiä, jotka huolehtivat niiden turvallisesta lämpötilasta.
V: Akkuja voidaan säilyttää jopa -40 °C:n lämpötilassa, mutta ne on liitettävä virtalähteeseen ja lämmitettävä -20 °C:n lämpötilaan ennen ajamista. Pitkäaikainen käyttö kuumassa tai kylmässä lämpötilassa lyhentää ajoneuvon toimintamatkaa, koska energiaa tarvitaan akun pitämiseksi tehokkaassa toimintalämpötilassa. Myös ohjaamon lämmittäminen kylmällä säällä vaatii energiaa.
I-PACEssa on uusinta tekniikkaa edustavia lämpötilan hallintajärjestelmiä, jotka optimoivat akun suorituskyvyn kuumalla tai kylmällä säällä.
V: I-PACEssa on tehokas lämpötilan hallintajärjestelmä, joka pitää yllä akun lämpötilaa. Sähköajoneuvon akun lämpötila on yleensä 15–30 °C, mikä on huomattavasti viileämpi kuin polttomoottorin lämpötila.
V: Kyllä. I-PACEn akulla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin (100 000 mailia) takuu ja se on lunastettavissa, jos akun kunto laskee alle 70 prosentin tasolle.
V: Sähköajoneuvojen akut hävitetään romuajoneuvodirektiivin mukaisten paikallisten määräyksien mukaisesti.
V: I-PACEn akku ladataan auton etupyörän lokasuojan takana sijaitsevan latausportin kautta. Kytkettyäsi liittimen voit jättää I-PACEn latautumaan. Ajoneuvon lataus keskeytyy, kun akku on ladattu täyteen.
Voit asentaa Jaguarin hyväksymän kotilatausaseman ihanteellista kotilatausta varten. I-PACE on varustettu sisäänrakennetulla 7 kW:n yksivaiheisella vaihtovirtalaturilla (AC), jonka avulla akun voi ladata täyteen yön aikana tai siihen voi ladata tunnissa 35 km (22 mailia) toimintamatkaa. Latausnopeus on alhaisempi tavallisesta kotipistorasiasta ladattaessa (jopa 11 km / 7 mailia toimintamatkaa tunnissa), kuin jos käytössä on kotilatausasema, mutta silläkin saavutetaan päivittäiseen 60 km:n (38 mailin) työmatka-ajoon tarvittava toimintamatka helposti yön aikana. Teollisuuskäyttöön tarkoitetut pistorasiat (tai parannetut kotipistorasiat) voivat ladata tunnissa jopa 35 km (22 mailia) toimintamatkaa.
Tien päällä ollessasi paras tapa akun nopeaan lataamiseen on käyttää julkista tasavirtalatauspistettä (DC). Tyypillinen 50 kW:n liitin voi tarjota jopa 270 km:n (168 mailia) toimintaetäisyyden yhden tunnin latauksella. Julkisen latausinfrastruktuurin parantuessa I-PACE kykenee vastaanottamaan jopa 100 kW:n tasavirtaa. Tämä tarkoittaa sitä, että voit helposti lisätä 100 km (62 mailia) toimintamatkaa vain 15 minuutissa. Julkisia AC-latureita on eri tehoisia palveluntarjoajasta riippuen. Voit löytää arkeesi sopivia latauspisteistä paikoista, joissa viettäisit muutenkin useampia tunteja tai jopa yön yli. Näitä ovat esimerkiksi kauppakeskukset, hotellit ja kuntosalit.
Katso lisätietoja kohdasta Toimintamatka ja lataus.
V: I-PACEn mukana toimitetaan monikäyttöinen latauskaapeli (tunnetaan myös nimellä Mode 2 Universal Charging Cable), joka voidaan liittää suoraan kotipistorasiaan. Kaapelissa on myös sovitin, jonka avulla se voidaan liittää teollisuuskäyttöön tarkoitettuun IEC-liittimeen.
Voit asentaa Jaguarin hyväksymän kotilatausaseman ihanteellista kotilatausta varten. I-PACE on varustettu sisäänrakennetulla 7 kW:n yksivaiheisella vaihtovirtalaturilla (AC), jonka avulla ajoneuvon voi ladata täyteen yön aikana tai siihen voi ladata tunnissa 35 km (22 mailia) toimintamatkaa. Voit valita latausaseman, joka on varustettu omalla kiinteällä kaapelilla, tai johdottoman mallin. Johdottomien latausasemien käyttö edellyttää niin kutsuttua yleisen latauspisteen kaapelia (tunnetaan myös Model 3 -latauskaapelina), jota nimityksensä mukaisesti tarvitaan myös lataamiseen yleisissä AC-latauspisteissä.
Kaikki yleiset DC-pikalaturit on varustettu omilla kaapeleillaan, joten näillä asemilla ei tarvita lisävarusteita.
Katso lisätietoja I-PACEn lataamisesta kohdasta Toimintamatka ja lataus.
V: Jaguarilla on valtuutetut kotilatausasemien toimittajat ja asentajat kaikilla I‑PACEn markkina-alueilla. Kumppanimme neuvovat mielellään parhaan ratkaisun valinnassa. Kysy lisätietoja paikalliselta Jaguar-jälleenmyyjältäsi.
V: Ei. Jos haluat asentaa kotilatausaseman kotiisi, paikallinen Jaguar-jälleenmyyjä voi opastaa sinua prosessissa yhdessä hyväksyttyjen kotilatausasemien toimittajien ja asentajien kanssa.
V: Kotilatausaseman toimittaja voi tehdä tarjouksen latausaseman irrottamisesta ja asentamisesta uuteen kotiisi.
V: Kyllä. Hyväksytyt latausasemamme on varustettu käytettäväksi Combined Charging System (CCS) -liittimellä vaihtovirta- (AC) ja tasavirtaporteissa. Hyväksytyllä kotilatausasemallamme voidaan ladata kaikkia näillä liittimillä varustettuja sähköajoneuvoja.
V: Ajoneuvon lataamiseen voidaan käyttää mitä tahansa Mode 3 -latausasemaa, jossa on samat liittimet kuin I-PACEssa.
V: Hyväksytyt latausasemien toimittajamme voivat asentaa latausratkaisuja useisiin kohteisiin. He auttavat sinua lupa-asioiden ja sopivuuksien kanssa.
V: Ei välttämättä. Sinun on käytettävä yleisen latausverkon vaihtoehtoja. Yleisten latauspisteiden verkosto laajenee jatkuvasti, ja käytettävissä on sekä vakiomallisia että pikalatauslaitteita.
V: Sähkön hinta vaihtelee markkinoihin kohdistuvien vaikutusten mukaisesti. Voit laskea täyden latauksen hinnan kertomalla sinulta laskutettavan sähkön kilowattitunnin hinnan yhdeksälläkymmenellä, koska I-PACEn akun kapasiteetti on 90 kWh.
V: Kyllä. Voit ladata ajoneuvosi virralla, jonka voimakkuus on suurempi kuin 2 ampeeria tai 750 wattia.
V: Jos latauspiste tarjoaa saman standardin ja saman liittimen kuin mikä löytyy ajoneuvostasi, ja jos sinulla on latauspisteen tarjoajan käyttäjätili, voit käyttää kyseistä latausasemaa.
Tiettyjen valmistajien latausasemat ovat kuitenkin yksinomaan kyseisen valmistajan ajoneuvojen käytettävissä.
V: Itsenäinen pikalaturien verkosto on kehittymässä nopeasti useissa maissa. Varmistamme, että kaikki Jaguarin ajoneuvot ovat yhteensopivia tämän verkoston kanssa.
V: Voit löytää latausasemia I-PACEn omalla navigaatiojärjestelmällä tai etsiä latausasemat ennen matkaasi etäsovelluksen avulla.
V: Ajoneuvoissamme on säilytystilat kaikkien yhteensopivien latauskaapeleiden turvallista kuljettamista varten.
V: Yleisissä latauspisteissä käytettäville kaapeleille (Mode 3) on olemassa kaksi luokitusta: 16 A ja 32 A. Ajoneuvosi ja latauspiste tunnistavat liitetyn kaapelin ja säätävät oikean sähkövirran ajoneuvosi lataamiseen. Virranlähteen niin salliessa käytetään 32 ampeerin nopeampaa latausta.
V: Yleisen latauspisteen kaapeli (Mode 3) pysyy lukittuna ajoneuvon latausporttiin, kunnes avaat I-PACEn lukituksen.
V: Ei. Kansainvälisten standardien mukaisesti sähköajoneuvoilla ei voi ajaa niiden ollessa liitettyinä latausasemaan.
V: Kyllä. Asiakkailla ja sivullisilla ei ole sähköiskun vaaraa.
V: Suosittelemme lataamaan I-PACEn akun 80-prosenttisesti täyteen ja täydet 100 prosenttia vain pitkiä matkoja varten. Tämä on tyypillinen suositus sähköajoneuvojen lataamiseen. Sillä varmistetaan akun ihanteellinen käyttöikä ja suorituskyky.
Sähköajoneuvoissamme on latauksen ohjausjärjestelmä latausvaatimuksiesi optimointia varten.
V: Litiumioniakun latausnopeuteen liittyy kemiallisia ja fysikaalisia rajoituksia, joista johtuen viimeisten 20 prosentin lataaminen voi kestää yhtä kauan kuin ensimmäisten 80 prosentin lataaminen. Akun hallintajärjestelmä ohjaa latauksen viimeisiä vaiheita tarkasti.
V: Sähköajoneuvomme voidaan jättää lataamatta vähintään kuuden kuukauden ajaksi, mutta ihanteellisessa tapauksessa ne kytketään lataukseen kuukauden välein. Akun hallintajärjestelmää ohjataan elektronisesti ja se käyttää vain vähän energiaa.
V: Kohdelatauksella viitataan latausasemiin, jotka sijaitsevat paikallisissa ostoskeskuksissa, hotelleissa, kuntosaleilla ja muissa kohteissa, joissa saatat viipyä pidempiä aikoja.
Matkalatauksella viitataan huoltoasemilla tai sähköajoneuvojen latausasemilla sijaitseviin latauspisteisiin, jotka tarjoavat lyhyessä ajassa tehokkaimman mahdollisen latauksen.
V: Kyllä. Voit käyttää InControl-etäsovellusta, joka on saatavana sekä iOS- että Android-puhelimiin, latauksen käynnistämiseen ja keskeyttämiseen, saapumisaikojen hallintaan, ajoneuvon esi-ilmastoinnin käyttämiseen, hinnoittelujen hallintaan ja latauksen maksimitason asettamiseen. Sovellus lähettää myös ilmoituksen, jos latauspistoke irrotetaan yllättäen tai jos lataus keskeytetään virran katkettua.
V: Sähköautojen maksimivääntö on käytettävissä jo paikaltaan lähtiessä, mikä tarjoaa vaikuttavan kiihtyvyyden.
Akun sijainti akselien välissä tarjoaa myös alhaisemman painopisteen ja tasaisemman painonjakauman, mikä parantaa ajoneuvon käsiteltävyyttä. Lisäksi painavan moottorin puuttuminen keulalta mahdollistaa pyörien asettelun lähemmäs auton kulmia, mikä parantaa ajoneuvon vakautta ja ohjaustuntumaa.
Kaikki tämä mahdollistaa dynaamisen ja vasteellisen ajokokemuksen, joka on silti yhä kiistattomasti Jaguar.
V: Sähkömoottorit kuluttavat energiaa liikkeen aikaansaamiseksi. Kun tätä liikettä ei enää tarvita, esimerkiksi ajoneuvon hidastaessa nopeutta, jarrutusvoima voidaan valjastaa moottorin avulla sähköenergian tuottamiseen. Luotu sähköenergia syötetään takaisin akkuun, mikä pidentää ajoneuvon toimintamatkaa.
V: I-PACEssa on kolme ajotilaa, joiden avulla voidaan säätää automaattisesti ajoneuvon mukavuuteen, ajodynamiikkaan ja toimintamatkaan liittyviä asetuksia.
V: FIA:n Formula E -sarja tarjoaa meille konkreettisen ja nopeutetun testialustan sähköajoneuvojen tekniikan testaamiseen. Siitä saatavan kokemuksen avulla voimme tuoda sykähdyttävän Jaguar-kokemuksen seuraavan sukupolven katuautoihimme.
V: Sähköajoneuvot on suunniteltu, valmistettu ja testattu kaikkien nykyisten ja ehdotettujen turvallisuusstandardien mukaisesti.
Tunnustetut testimenettelyt, sertifioinnit ja hyväksynnät varmistavat sähköajoneuvojen turvallisuuden törmäystilanteessa.
V: I-PACEn kahluusyvyys on 500 mm, ja se on varustettu turvallisuusjärjestelmillä tulvien kaltaisten olosuhteiden varalta.
V: Kyllä. Sähköajoneuvot on suunniteltu ja testattu samojen standardien mukaisesti kuin tavanomaiset polttomoottoriajoneuvot.
V: Kyllä. Asiakkailla ja sivullisilla ei ole sähköiskun vaaraa.
V: Sähköajoneuvot vaativat vähemmän huoltoa kuin polttomoottoriajoneuvot, koska niissä on vähemmän liikkuvia osia. Toisin sanoen niissä on vähemmän kulutettavaa.
V: Kyllä. I-PACEn akulla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin (100 000 mailia) takuu, joka on lunastettavissa, jos akun kunto laskee alle 70 prosentin tasolle.
V: I-PACEa voi hinata tarvittaessa lyhyitä matkoja alhaisella nopeudella.
V: Kyllä. I-PACEn kori on suunniteltu aivan yhtä jäykäksi ja rakenteellisesti kestäväksi kuin polttomoottoriajoneuvoissa.
Etkö löydä vastausta kysymykseesi sähköajoneuvoista? Kysy Jaguarin sähköajoneuvojen asiantuntijalta.
Löydä sähköistävä yhdistelmä Jaguarin suorituskykyä, tekniikkaa ja tyyliä.
WLTP (Worldwide harmonised Light Vehicle Test Procedure) on uusi arviointijärjestelmä, joka on otettu vaiheittain käyttöön vuodesta 2017 alkaen. Sitä käytetään henkilöautojen polttoaineen ja energiankulutuksen, toimintamatkan ja päästöjen mittaamiseen Euroopassa. Sen tarkoituksena on tarjota paremmin todellisia ajotapoja vastaavia lukuja. Sen mukaisesti ajoneuvot testataan lisävarusteiden kanssa vaativampia testimenettelyjä ja ajoprofiileja käyttäen.
Viralliset, valmistajan suorittamien testien EU-lainsäädännön mukaiset testitulokset. Vain vertailutarkoituksiin. Todelliset lukemat ja yleiset sähköiset suorituskykytiedot voivat vaihdella ajoon ja ympäristöön liittyvien muuttujien mukaan.
Jotkin kuvatut ominaisuudet voivat olla valinnaisia. Kysy lisätietoja paikalliselta Jaguar-jälleenmyyjältäsi. Tietyt ominaisuudet edellyttävät asiamukaista SIM-korttia ja siihen liittyvää tietoliikennesopimusta, jotka edellyttävät uutta sopimusta jälleenmyyjäsi suositteleman ensimmäisen jakson päätyttyä. Verkkoyhteyttä ei voida taata kaikkialla. Verkkosivuilla esitetyt tekniikkaan liittyvät tiedot ja kuvat, mukaan lukien esitetyt näytöt tai kuvasarjat, riippuvat ohjelmistopäivityksistä, versionhallinnasta ja muiden järjestelmän tai visuaalisten muutosten valituista ominaisuuksista. Kuljettajan tulee käyttää multimediatekniikkaa ainoastaan silloin, kun se on turvallista. Kuljettajan on varmistettava, että hän säilyttää ajoneuvon hallinnan kaikissa tilanteissa.