DIESEL-, BENSIINI- VAI SÄHKÖ?

Nykyiset bensiini- ja uudet dieselkäyttöiset moottorimme ovat kaikkien aikojen puhtaimpia ja tehokkaimpia valmistamiamme moottoreita. Uusi sähköinen voimansiirto edustaa tulevaisuuden ajamista. Mikä sopii sinulle parhaiten?

UUSI DIESEL

UUSI DIESEL

Jaguarin dieselmoottorit ovat puhtaampia kuin koskaan. Ne tarjoavat parannetun polttoainetehokkuuden sekä maastoajoon että hinaukseen soveltuvat vääntöominaisuudet. Tämä yhdistelmä antaa luotettavaa, pitkäaikaista suorituskykyä.

BENSIINI

BENSIINI

Uusi bensiinimoottoriemme sukupolvi tarjoaa dynaamista ja ketterää ajoa. Niiden herkkä kaasunvaste kunnioittaa Jaguarin ikonisten katuajo-ominaisuuksien perinnettä ja tarjoaa vaikuttavan alhaiset polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöt.

SÄHKÖ (EV)

SÄHKÖ (EV)

Hienostunut täysin sähköinen voimasiirto tarjoaa suurta tehokkuutta täysin ilman pakokaasupäästöjä. Jaguarin sähköistävän tulevaisuuden ajoneuvon voimanlähteenä on kaksi moottoria ja akku, joka latautuu jarrutusenergialla ja latauspisteestä saatavalla sähköenergialla.


UUSIEN DIESEL-, BENSIINI-, JA SÄHKÖAJONEUVOJEN TÄRKEIMMÄT EDUT

DIESEL

ALHAISET CO2-PÄÄSTÖT

ALHAISET CO2-PÄÄSTÖT

Jaguarin uudet dieselmoottorit tuottavat noin 20 % vähemmän CO2-päästöjä bensiinimoottoreihin verrattuna. Niinpä dieselmoottorin valinneet ajoneuvon ostajat ovat tosiasiassa säästäneet miltei 3 miljoonan CO2-tonnin päästöjen päätymisen ilmakehään vuoden 2002 jälkeen.

EU6d-TEMP-RAJOITUSTEN JA LIIKENTEESSÄ SUORITETTAVIEN RDE-MITTAUSRAJOJEN MUKAINEN

EU6d-TEMP-RAJOITUSTEN JA LIIKENTEESSÄ SUORITETTAVIEN RDE-MITTAUSRAJOJEN MUKAINEN

Jaguarin uudet dieselajoneuvot noudattavat EU6d-Temp-rajoituksien ja Real Driving Emissions (RDE) -mittausrajojen vaatimuksia.

ALENNETUT TYPPIOKSIDIPÄÄSTÖT (NOx)

ALENNETUT TYPPIOKSIDIPÄÄSTÖT (NOx)

Vuodesta 2015 alkaen kaikki Jaguarin dieselmoottorit on varustettu NOx-päästöjä vähentävällä SCR-järjestelmällä (Selective Catalytic Reduction). Selektiivinen katalyyttinen järjestelmä pelkistää typen oksidit typeksi ja vedeksi DEF/AdBlue liuoksen avulla.

PARANTUNUT POLTTOAINETEHOKKUUS

PARANTUNUT POLTTOAINETEHOKKUUS

Jaguarin uusien dieselmoottorien polttoainetehokkuus on noin 20 % parempi bensiinikäyttöisiin moottoreihin verrattuna. Jos ajat 15 000 - 20 000 km vuodessa tai enemmän, diesel on luultavasti kaikkein kustannustehokkain vaihtoehto juuri sinulle.


BENSIINI

EU6d-TEMP-RAJOITUSTEN JA LIIKENTEESSÄ SUORITETTAVIEN RDE-MITTAUSRAJOJEN MUKAINEN

EU6d-TEMP-RAJOITUSTEN JA LIIKENTEESSÄ SUORITETTAVIEN RDE-MITTAUSRAJOJEN MUKAINEN

Jaguarin uudet dieselajoneuvot noudattavat EU6d-Temp-rajoituksien ja Real Driving Emissions (RDE) -mittausrajojen vaatimuksia.

DYNAAMINEN AJOKOKEMUS

DYNAAMINEN AJOKOKEMUS

Jaguarin bensiinimoottorien tasainen ja herkkä tehonsyöttö tarjoaa kaikkein pirteimmän ajokokemuksen. Niissä yhdistyy vaivaton suorituskyky ja sykähdyttävä äänimaailma kaikilla nopeuksilla.

ALHAISET HIUKKASPÄÄSTÖT

ALHAISET HIUKKASPÄÄSTÖT

Uusimmat bensiinimoottorit on varustettu suuritehoisilla suodattimilla, jotka keräävät talteen ultrapienet hiukkaset niiden läpi virtaavista pakokaasuista. Tämä auttaa vähentämään ilmakehään joutuvia pakokaasupäästöjä


SÄHKÖ (EV)

TÄYSIN ILMAN PAKOKAASUPÄÄSTÖJÄ

TÄYSIN ILMAN PAKOKAASUPÄÄSTÖJÄ

Käytössä täysin CO2-päästötön ja yhdellä latauksella jopa 470 km kulkeva Jaguar I PACE on paitsi huomattavasti halvempi tankata myös täysin pakokaasupäästötön. Uudistuvan energian tarjonnan lisääntyessä jatkuvasti Jaguar I PACE ajaa vuosi vuodelta puhtaammin.

MUKAVUUS JA KÄYTETTÄVYYS

MUKAVUUS JA KÄYTETTÄVYYS

Useissa kaupungeissa sähköiset ajoneuvot voivat nyt käyttää erityisiä kaistoja ja pysäköintipaikkoja, joihin pääsyä muilta ajoneuvoilta on rajoitettu. Ne on myös vapautettu kaikista päästökohtaisista maksuista.

TALOUDELLISET KÄYTTÖKUSTANNUKSET

TALOUDELLISET KÄYTTÖKUSTANNUKSET

Sähkön suhteellisen edullinen hinta tarkoittaa sitä, että täysin sähkökäyttöisten autojen käyttämä energia on edullisempaa kuin pelkkää polttoainetta käyttävien autojen. Sähköautojen voimalinjojen vähäisempi liikkuvien osien määrä tarkoittaa myös edullisempia ylläpitokustannuksia.

KAIKKIEN AIKOJEN TEHOKKAIMMAT MOOTTORIMME

KAIKKIEN AIKOJEN TEHOKKAIMMAT MOOTTORIMME

Ingenium on Jaguarin moottoriperhe, jonka suunnittelua leimaavat vaivaton suorituskyky, hienostuneisuus ja tehokkuus. Kehittyneellä tekniikalla ja täysin alumiinisella rakenteella varustettu Ingenium tasapainottaa vaikuttavaa tehokkuutta vahvalla polttoainetaloudellisuudellaan.

PITÄISIKÖ OSTAA DIESEL?

PITÄISIKÖ OSTAA DIESEL?                                       

Dieselin ympärillä pyörii paljon sekaannuksia, joten haluamme vastata kysymyksiisi ja auttaa sinua löytämään juuri sinulle sopivan ajoneuvon.


USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET


Mikä on voimansiirto?
Ajoneuvon voimansiirrolla tarkoitetaan niitä osia, jotka myötävaikuttavat energianlähteen (polttoaine/akku) muuntamisessa liikkeeksi moottorin, voimansiirron, vetoakselien, tasauspyörästöjen ja akselien välityksellä.

Yleisimpiä ajoneuvon voimasiirtojärjestelmiä ovat bensiini ja diesel, akkukäyttöinen sähköajoneuvo (battery electric vehicle, BEV) ja lataushybridi (plug-in hybrid electric vehicle, PHEV).

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää?
Jaguar I-PACE on varustettu sisäänrakennetulla 7 kW:n yksivaiheisella vaihtovirtalaturilla (AC), jonka avulla ajoneuvon voi ladata täyteen yön aikana tai 35 km toimintasädettä tunnissa. Auton voi ladata nopeimmin ja vaivattomimmin kotioloissa kotilatausasemaa käyttäen. Sen avulla voi ladata keskiarvoiseen päivittäiseen työmatka-ajoon tarvittavan energian alle kahdessa tunnissa.

Latausnopeus on alhaisempi ladattaessa tavallisesta kotipistorasiasta (jopa 11 km toimintasädettä tunnissa) kuin jos käytössä on kotilatausasema, mutta silläkin saavutetaan päivittäiseen keskimääräiseen 60 km:n työmatka-ajoon tarvittava toimintasäde helposti yön aikana.

Tien päällä ollessasi paras tapa akun nopeaan lataamiseen on käyttää julkista tasavirtalatauspistettä (DC). Tyypillinen 50 kW:n liitin voi tarjota jopa 270 km:n toimintaetäisyyden yhden tunnin latauksella. Jotkin latausverkot tarjoavat jo nopeampia 100–150 kW:n latauspisteitä, ja useimmat palveluntarjoajat suunnittelevat päivityksiä laitteistoihinsa lähitulevaisuudessa.

Kuinka pitkä on sähköauton toimintamatka?
Huipputekniikkaa edustavan 90 kWh:n litiumioniakun ansiosta Jaguar I PACEn toimintamatka on jopa 470 km* WLTP-testisyklin mukaisesti.

WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) on arviointijärjestelmä, jota käytetään polttoaineen ja energiankulutuksen, toimintamatkan ja päästöjen mittaamiseen Euroopassa. Sen tarkoituksena on tarjota paremmin todellisia ajotapoja vastaavia lukuja.

Mitä etuja diesel tarjoaa bensiiniin verrattuna?
Polttoaineen suurempi energiatiheys ja tapa, jolla energiaa vapautuu palamisen aikana, tekevät dieselistä energiatehokkaamman vaihtoehdon.

Dieselmoottori tarjoaa yleisesti ottaen enemmän vääntöä kuin bensiinimoottori, mikä tekee siitä sopivamman vaihtoehdon maastoajoon ja esim. vetotehtäviin.

Kuinka Jaguar Land Rover vähentää ajoneuvojensa päästöjä?
Jaguar Land Rover on investoinut yli miljardi Ison-Britannian puntaa ajantasaiseen moottorien valmistuslaitokseen, jonka tarkoituksena on tehokkaampien bensiini- ja dieselmoottorisarjojen kehittäminen.

Edustavatko dieselmoottorit puhdasta tekniikkaa?
Syyskuusta 2018 alkaen kaikki EU:n ja Euroopan talousalueen dieselmoottorimme täyttävät EU6d-Temp-rajoitusten ja liikenteessä suoritettavien RDE-mittausrajojen tiukat vaatimukset.

Valmistamalla kaikkien aikojen puhtaimpia moottoreitamme vähennämme huomattavasti ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia.

Mikä on dieselhiukkassuodatin ja miksi se on tärkeä?
Kaikki uudet dieselmoottorit on varustettu pakokaasusuodattimilla vuonna 2009 käyttöön otettujen tiukkojen päästövaatimuksien täyttämiseksi. Niitä kutsutaan myös hiukkassuodattimiksi (DPF). Dieselhiukkassuodattimet keräävät talteen hiukkasia pakokaasuista, mikä auttaa pakokaasupäästöjen alentamisessa.


BENSIINI- JA DIESELMOOTTORIT

Valintasi tueksi

MINKÄLAINEN KULJETTAJA OLET?

KAUPUNKIAJO
Jos käytät ajoneuvoasi lyhyisiin matkoihin kaupungin sisällä, kuten viedessäsi lapsia kouluun tai käydessäsi ostoksilla, bensiinimoottori voi olla sopiva vaihtoehto. Ajat harvemmin maanteillä, kilometrimääräsi ovat vähäisiä ja ajo tapahtuu enimmäkseen taajama-alueilla.

KAUPUNKIEN VÄLINEN LIIKENNE
Dieselmoottori on pätevä valinta suurten kilometrimäärien kuljettajille, jotka ajavat mittavia etäisyyksiä enimmäkseen moottoriteitä käyttäen ja harvemmin kaupunkiliikenteessä.

HAJA-ASUTUSALUE JA MAASEUTUAJO
Kaupunkialueen ulkopuolella asuvat kuljettajat, jotka käyttävät moottoriteitä säännöllisesti työmatka-ajoon, hyötyvät dieselmoottorin valinnasta. Jaguarin EU6-dieselit on vapautettu alhaisten päästöjen alueille ehdotetuista maksuista.

MAANTIELLÄ
Jos ajat pääasiassa nauttiaksesi maaseutujen pikkuteitä pitkin ja harvoin urbaanissa ympäristössä, sekä diesel että bensiini voivat olla sinulle sopivia vaihtoehtoja.

INGENIUM-MOOTTORIT
Land Roverin Ingenium-dieselmoottori saavuttaa CO2-päästöjen rajan 126 g/km‡ Jaguar XE -autoon asennettuna, mikä tekee siitä kaikkien aikojen polttoainetehokkaimman moottorimme.

Keskeiset tiedot

EURO 6 -MOOTTORIT
EU6-dieselmoottorimme kuuluvat maailman puhtainten moottorien joukkoon. Niiden päästötasoja voi verrata bensiinimoottoreihin, mutta niiden CO2-päästöt ovat 20–25 % alhaisemmat.

TYPPIOKSIDIPÄÄSTÖT
Vuodesta 2015 syyskuusta alkaen kaikki Jaguarin dieselmoottorit on varustettu NOx-päästöjä vähentävällä SCR-järjestelmällä (Selective Catalytic Reduction). Selektiivinen katalyyttinen järjestelmä pelkistää typen oksidit typeksi ja vedeksi DEF/AdBlue liuoksen avulla.

Dieselhiukkassuodattimet (DPF)
Vuosien 2004 ja 2016 välillä NOx-päästöt ovat vähentyneet yli 84 prosentilla.

Ajoneuvoissamme käytettävät erittäin tehokkaat dieselhiukkassuodattimet (DPF) keräävät talteen 99,9 % kaikista hiukkasista.

SANASTO

NOx
Typpioksidi on ilmanlaatuun vaikuttava kaasu.

CO2
Hiilidioksidi on ilmaston lämpenemiseen vaikuttava kaasu.

PM
Hiukkaset (Particulate Matter) ovat kiinteitä ja nestemäisiä, pakokaasuihin suspendoituneita aineita, jotka vaikuttavat ilmanlaatuun.

EU5
Hiukkassuodattimet otettiin käyttöön syyskuussa 2009 voimaan tulleen Euro 5 -normin myötä.

DEF
DEF-neste (Diesel Exhaust Fluid, tunnetaan myös nimellä AdBlueTM) – liuos, jota suihkutetaan pakokaasun joukkoon typpioksidin vähentämiseksi.

DPF
Dieselhiukkassuodatin poistaa 99,9 % kaikista pakokaasun hiukkasista.

SCR
Selektiivinen katalyyttinen järjestelmä (Selective Catalytic Reduction) on NOX-päästöjä vähentävä aktiivinen pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä.

NEDC
Uusi eurooppalainen ajosykli (New European Driving Cycle) on laboratoriotestimenetelmä, jota aiemmin käytettiin ajoneuvojen päästöjen mittaamiseen ja verotuskäytäntöjen luomiseen.

RDE
Liikenteessä suoritettavat RDE-mittaukset (Real World Driving Emissions) ovat osa tarkistettuja EU6-päästömittauksia, joiden tarkoitus on simuloida todellisia ajo-olosuhteita.

WLTP
Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure on uusi arviointijärjestelmä, joka on otettu vaiheittain käyttöön vuodesta 2017 alkaen. Sitä käytetään henkilöautojen polttoaineen ja energiankulutuksen, toimintamatkan ja päästöjen mittaamiseen Euroopassa. Järjestelmä korvaa aiemmin Euroopassa käytössä olleen polttoaineen kulutuksen ja päästöjen mittauksen NEDC (New European Driving Cycle) -testisyklin. Sen tarkoituksena on tarjota paremmin todellisia ajotapoja vastaavia lukuja. Sen mukaisesti ajoneuvot testataan lisävarusteiden kanssa vaativampia testimenettelyjä ja ajoprofiileja käyttäen. Testitulosten väliset erot johtuvat testien tekotavasta, eivät niinkään suorituskyvyn heikentymisestä.

Haluaisitko auttaa meitä parantamaan sivustoamme vastaamalla lyhyeen kyselyymme?

Jaguar F-Type Convertible

500 merkkiä jäljellä

Kiitos arvokkaasta palautteestasi