Jaguarin pitkä ja vaiheikas moottoriurheiluhistoria on aina muokannut katuautojemme kehityskulkua. Kilpailu Formula E -sarjassa jatkaa tämän perinnön viitoittamalla tiellä ja näyttää tietä kohti tulevaisuuden sähköisiä ajoneuvoja.

Kilpa-automme

Jaguar XK120

Jaguar XK120

Vuosi: 1948–1954
Huippunopeus: 200,5 km/h
Sylinteritilavuus: 3 442 cm3
Teho: 160 hv / 119 kW
Fakta: XK120 oli ilmestyessään maailman nopein sarjavalmisteinen auto.
Jaguar C-TYPE

Jaguar C-TYPE

Vuosi: 1951–1953
Huippunopeus: 231,7 km/h
Sylinteritilavuus: 3 442 cm3
Teho: 207 hv / 154 kW
Fakta: C-Typessä käytetyistä levyjarruista tuli sittemmin autoalan standardi.
Jaguar D-TYPE

Jaguar D-TYPE

Vuosi: 1954–1957
Huippunopeus: 260,7 km/h
Sylinteritilavuus: 3 442 cm3
Teho: 250 hv / 186 kW
Fakta: D-Type voitti Le Mansin ajon vuosina 1955, 1956 ja 1957.
Jaguar XJS

Jaguar XJS

Vuosi: 1975–1996
Huippunopeus: 246,2 km/h
Sylinteritilavuus: 4 235 cm3
Teho: 285 hv / 212 kW
Fakta: XJS voitti Span 24 tunnin ajon vuonna 1983.
Jaguar XJR

Jaguar XJR

Vuosi: 1983–1991
Huippunopeus: 368,5 km/h
Sylinteritilavuus: 6 995 cm3
Teho: 750 hv / 559 kW
Fakta: XJR-12 voitti Le Mansin ajon ensimmäisen ja toisen sijan vuonna 1990.
JAGUAR FORMULA 1 – R2 ja R3

Jaguar R1–R5

Vuosi: 2000–2004
Huippunopeus: 312,2 km/h
Sylinteritilavuus: 2 998 cm3
Teho: 770 hv / 574 kW
Fakta: Eddie Irvine ja Mark Webber ajoivat Jaguarin F1-tiimissä.
JAGUAR Formula E I-TYPE 1

Jaguar I-TYPE 1

Vuosi: 2016–2017
Huippunopeus: rajoitettu 225,3 km/h:ssa
Sylinteritilavuus: -
Teho: 200 kW, vastaa 270 hv:aa
Fakta: Jaguar palasi Formula E -sarjaan kaudella 3, 2016/17.
Jaguar I-TYPE 2

Jaguar I-TYPE 2

Vuosi: 2017–2018
Huippunopeus: rajoitettu 225,3 km/h:ssa
Sylinteritilavuus: -
Teho: 200 kW, vastaa 270 hv:aa
Fakta: Jaguar sai ensimmäisen palkintosijansa ja ensimmäisen paalupaikan I‑TYPE 2 -autolla kaudella 4, 2017/18.
Jaguar I-TYPE 3

Jaguar I-TYPE 3

Vuosi: 2018–2019
Huippunopeus: 250 km/h
Akun kapasiteetti: 52 kWh
Teho: 250 kW, vastaa 335 hv:aa
Fakta: Jaguar I-TYPE 3 saavutti tiiminsä ensimmäisen voiton Formula E -sarjassa Rooman E-Prix -ajossa vuonna 2019 – Jaguarin ensimmäinen voitto kansainvälisessä moottoriurheilukilpailussa vuoden 1991 jälkeen.
Jaguar I-TYPE 4

Jaguar I-TYPE 4

Vuosi: 2019–2020
Huippunopeus: 280 km/h
Akun kapasiteetti: 52 kWh
Teho: 250 kW, vastaa 335 hv:aa
Fakta: Jaguar I-TYPE 4 -mallissa on kevyin ja tehokkain Jaguar Racingin koskaan kehittämä voimalaite. Sen avulla tiimi saavutti selkeän voiton Mexico Cityssä sekä paalupaikan ja palkintosijan Santiagossa.
Jaguar I-TYPE 5

Jaguar I-TYPE 5

Vuosi: 2021–2022
Huippunopeus: 280 km/h
Akun kapasiteetti: 54 kWh
Teho: 250 kW, vastaa 335 hv:aa
Fakta:Jaguar I-TYPE 5 -ajoneuvon itse kehitetty voimalaite sisältää huippuluokan vaihtosuuntaajan, jossa on käytetty 24 karaatin kultaa sen virtaa johtavien ominaisuuksien vuoksi.
Jaguar I-TYPE 6

Jaguar I-TYPE 6

Vuosi: 2023-2024
Huippunopeus: 320 km/h
Akun kapasiteetti: 47 kWh
Power: 350 kW vastaa 470 hv:aa

Fakta: Jaguar I-TYPE 6 on kaikkein edistyksellisin ja tehokkain koskaan rakennettu sähköinen Jaguar-kilpa-auto, jonka regeneratiivinen jarrutus on niin tehokas, ettei ajoneuvossa ole lainkaan tavanomaisia takajarruja.

Kilpa-ajon virstanpylväitä

Jaguar XK120

Jaguar XK120

1948–1954 – SILVERSTONE ja LE MANS

Täysin uusi urheiluauto ja samalla testialusta Jaguarin vallankumoukselliselle XK-moottorille: XK120 on luokiteltu maailman nopeimmaksi tehdasvalmisteiseksi autoksi. Vuonna 1949 XK120 kohtaa ruutulipun Silverstonen radalla ja vuotta myöhemmin kolme XK120-autoa esiintyvät ensimmäisen kerran Le Mansin radalla. Uusi kausi moottoriurheilun historiassa on alkanut.
Jaguar C-TYPE

Jaguar C-TYPE

1951–1953 – LE MANS

Vuonna 1951 lentokoneinsinööri Malcolm Sayer liittyy Jaguarin tiimiin ja tuo mukanaan ilmailutekniikan tietämyksensä ja osaamisensa. Hänen ensimmäinen yhteistyöprojektinsa C-Type voittaa Le Mansissa, ja tiimin kakkosauton kuljettaja Stirling Moss tekee uuden kierrosaikaennätyksen. Vuonna 1953 C-Type voittaa jälleen Le Mansissa ja vie kolme kärkipaikkaa neljästä.
Jaguar D-TYPE

Jaguar D-TYPE

1954–1957 – LE MANS

Huono sää romuttaa D-Typen unelmat Le Mansin voitosta vuonna 1954 ennätyksellisestä huippunopeudesta 274 km/h huolimatta. Virtaviivainen auto taistelee voiton takaisin kotiin vuosiksi 1955, 1956 ja 1957, joista viimeisimpänä D-Typen hallussa on viisi kärkisijoitusta kuudesta. D-Type on yhä tänäkin päivänä yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä kilpa-autoista.
Jaguar XJS

Jaguar XJS

1975–1996 – ETCC ja SPAN 24 TUNNIN AJO

Vuonna 1982 brittiläisen kilpa-ajajan Tom Walkinshawin TWR-talli tuo sarjan V12-moottorilla varustettuja XJS-autoja European Touring Car Championship -sarjaan ja voittaa siinä useita kilpailuja. Walkinshaw voittaa vuoden 1984 ETCC:n kuljettajien mestaruuden ja voittaa samana vuonna arvostetun Span 24 tunnin ajon.
Jaguar XJR-9

Jaguar XJR-9

1983–1991 – DAYTONAN 24 TUNNIN AJO ja LE MANS

XJR:N suljetulla ohjaamolla varustetut autot herättävät kunnioitusta maailman kestävyysajojen radoilla – ja suurimpana niistä vuoden 1988 XJR-9. V12-moottorilla varustettu superauto voittaa Daytonassa 24 tunnin ajon ja sen jälkeen Le Mansissa, jossa kuljettajat Martin Brundle ja Jaguar voittavat sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet.
Jaguar R1–R5

Jaguar R1–R5

2000–2004 – FORMULA 1

Jaguarin vierailu Formula 1 -sarjassa entisen Ferrari-kuljettajan Eddie Irvinen siivittämänä tuottaa lukuisia palkintosijoja. Tiimi tarjosi myös harjoittelualustan tunnustetulle australialaiskuljettajalle Mark Webberille. Koska talli kuului Fordin omistukseen, Jaguar kehitti sille kolme autoa, jotka kävivät Cosworthin V10 -moottorilla.
JAGUAR I‑TYPE 1

Jaguar I-TYPE 1

2016 – FORMULA E

Kilpa-autoilun perinteen innoittamana ja kokeneista kilpa-autonsuunnittelijoista ja äärimmäisen lahjakkaista teknikoista koostuvan yhteisön siivittämänä Jaguar Racing ja sen uskomaton I-TYPE 1 liittyivät Formula E -sarjaan – rohkeina, voitonnälkäisinä ja valmiina radan haasteisiin.
JAGUAR I-TYPE 2

Jaguar I-TYPE 2

2017 – FORMULA E

Uuden I-TYPE 2 -mallin myötä Jaguar Racing kirjasi tähän mennessä menestyksekkäimmän Formula E -kautensa, joka sisälsi lukuisia sijoituksia kärkikymmenikön joukossa. Uuvuttavia kaupunkiratoja varten rakennettu I-TYPE 2 tarjoaa jopa 200 kW (270 hv) ja kiihtyy 0–100 km/h käsittämättömässä ajassa 2,9 sekuntia.
JAGUAR I-TYPE 3

Jaguar I-TYPE 3

2018–2019 – FORMULA E

Jaguar I-TYPE 3, Panasonic Jaguar Racing -tiimi ja uusiseelantilainen Mitch Evans tekivät historiaa voittamalla ensimmäisen ABB FIA Formula E -osakilpailun Rooman E-Prix-ajossa huhtikuussa 2019. Kyseessä oli Jaguarin ensimmäinen voitto kansainvälisessä moottoriurheilukilpailussa vuoden 1991 jälkeen.
JAGUAR I-TYPE 4

Jaguar I-TYPE 4

2019–2020 – FORMULA E

Jaguar I-TYPE 4 -mallissa on kevyin ja tehokkain Jaguar Racingin koskaan kehittämä voimalaite, jonka avulla auto saavuttaa 280 km/h huippunopeuden. Se saavutti selkeän voiton Mexico Cityssä sekä paalupaikan ja palkintosijan Santiagossa. Kausi päättyi toiminnantäytteisiin yhdeksään päivään historiallisella Berliinin Tempelhofin lentokentällä, jossa ajettiin kuusi ajokilpailua. Panasonic Jaguar -tiimin sijoitus oli vankka P7 tiimin sijoituksissa.
Jaguar I-TYPE 5

Jaguar I-TYPE 5

2021–2022 – FORMULA E


Jaguar I-TYPE 5 -auton uusinta teknologiaa edustavassa, itse kehitetyssä voimalaitteessa on keskitytty tehokkuushyötyyn ja painon vähentämiseen. Kaudella 2022 Jaguar I-TYPE 5 varmisti neljä voittoa, seitsemän palkintosijaa ja paalupaikan Monacossa. Mitch Evans teki historiaa kaksoisvoitollaan Roomassa.

Jaguar I-TYPE 6

Jaguar I-TYPE 6

2023-2024 – FORMULA E


The Jaguar I-TYPE 6 on FIA Formula E -sarjan ensimmäinen auto, jossa on voimalaite sekä edessä että takana, mikä tuplaa regeneratiivisen kapasiteetin ja poistaa takajarrujen tarpeen. Vuoden 2023 ABB FIA Formula E World Championship -sarjassa Jaguar TCS Racing sijoittui palkintosijalle 292 pisteellä ja esiintyi palkintokorokkeella 11 kertaa, voitti neljästi ja starttasi paalupaikalta kolme kertaa.

Jaguar I‑TYPE 7

Jaguar I‑TYPE 7

Nopeimmin kiihtyvä FIA:n hyväksymä yksipaikkainen kilpa-auto. Jaguar I-TYPE 7 saapuu radalle varustettuna täysin uudella, huippuluokan voimalinjalla ja nelivedolla. Se voi saavuttaa 0–100 km/h 1,86 sekunnissa.

Löytöretki jatkuu

Kilpailukalenteri

Kilpailukalenteri

Pysy toiminnan kärjessä. Näe kaikki kilpailut ja tapahtumat ABB FIA Formula E World Championships -mestaruussarjan kaudella 2024/2025.
Kumppanimme

Kumppanimme

Innovoiden yhdessä. Voittoon yhtenä tiiminä. Tutustu kauden 2024/2025 ABB FIA Formula E-luokan maailmanmestaruussarjan kumppaneihimme.
Racing Hub

Racing Hub

Tutustu Jaguarin huippuluokan Formula E -innovaatioihin, uusimpiin sähköisiin kilpa-autoihin ja tiimiin, jotka yhdessä saattavat meidät menestykseen mestaruussarjassa.
YouTube

YouTube

Koe jännittävä kausi kanssamme.
X

X

Saat päivitykset ja uutiset aina, kun tallilla tapahtuu.
Instagram

Instagram

Seuraa meitä, ja näet uusimmat kuvat ja videot.
TikTok

TikTok

Tutustu videoihin, jaa ja luo niitä kanssamme.