KILPA-AJON DNA

Jaguarin pitkä ja vaiheikas moottoriurheiluhistoria on aina muokannut katuautojemme kehityskulkua. Formula E -sarjaan liittyminen jatkaa tämän perinnön viitoittamalla tiellä, ja se näyttää tietä kohti tulevaisuuden sähköisiä ajoneuvoja.

KILPA-AUTOMME

XK120

XK120

Vuosi: 1948–1954
Huippunopeus: 200,5 km/h
Sylinteritilavuus: 3 442 cm3
Teho: 162 hv / 119 kW
Fakta: XK120 oli ilmestyessään maailman nopein sarjavalmisteinen auto
C-TYPE

C-TYPE

Vuosi: 1951–1953
Huippunopeus: 231,7 km/h
Sylinteritilavuus: 3 442 cm3
Teho: 209 hv / 154 kW
Fakta: C-Typessä käytetyistä levyjarruista tuli sittemmin autoalan standardi
D-TYPE

D-TYPE

Vuosi: 1954–1957
Huippunopeus: 260,7 km/h
Sylinteritilavuus: 3 442 cm3
Teho: 253 hv / 186 kW
Fakta: D-Type voitti Le Mansin 24 tunnin ajon vuosina 1955, 1956 ja 1957
XJS

XJS

Vuosi: 1975–1996
Huippunopeus: 246,2 km/h
Sylinteritilavuus: 4 235 cm3
Teho: 288 hv / 212 kW
Fakta: XJS voitti Span 24 tunnin ajon vuonna 1983
XJR

XJR

Vuosi: 1983–1991
Huippunopeus: 368,2 km/h
Sylinteritilavuus: 6 995 cm3
Teho: 760 hv / 559 kW
Fakta: XJR-12 voitti Le Mansin 24 tunnin ajon ensimmäisen ja toisen sijan vuonna 1990
FORMULA 1 – R2 ja R3

FORMULA 1 – R2 ja R3

Vuosi: 2000–2004
Huippunopeus: 312,2 km/h
Sylinteritilavuus: 2 998 cm3
Teho: 780 hv / 574 kW
Fakta: Eddie Irvine ja Mark Webber ajoivat Jaguarin F1-tiimissä
Formula E I-TYPE 1

Formula E I-TYPE 1

Vuosi: 2016–2017
Huippunopeus: rajoitettu 225,3 km/h:ssa
Sylinteritilavuus: -
Teho: 200 kW, vastaa 272 hv:aa
Fakta: Jaguar palasi Formula E -sarjaan kaudella 3, 2016/17
Formula E I-TYPE 2

Formula E I-TYPE 2

Vuosi: 2017–2018
Huippunopeus: rajoitettu 225,3 km/h:ssa
Sylinteritilavuus: -
Teho: 200 kW, vastaa 272 hv:aa
Fakta: Jaguar sai ensimmäisen palkintosijansa ja ensimmäisen paalupaikan I‑TYPE 2 -autolla kaudella 4, 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3

FORMULA E I-TYPE 3

Vuosi: 2018–2019
Huippunopeus: 250 km/h
Akun kapasiteetti: 52 kWh
Teho: 250 kW, vastaa 340 hv:aa
Fakta: Jaguar I-TYPE 3 saavutti tiiminsä ensimmäisen voiton Formula E -sarjassa Rooman E-Prix -ajossa vuonna 2019 – Jaguarin ensimmäinen voitto kansainvälisessä moottoriurheilukilpailussa vuoden 1991 jälkeen.
FORMULA E I-TYPE 4

FORMULA E I-TYPE 4

Vuosi: 2019–2020
Huippunopeus: 280 km/h
Akun kapasiteetti: 52 kWh
Teho: 250 kW, vastaa 340 hv:aa
Fakta: Jaguar I-TYPE 4 -mallissa on kevyin ja tehokkain Jaguar Racingin koskaan kehittämä voimalaite. Sen avulla tiimi saavutti selkeän voiton Mexico Cityssä sekä paalupaikan ja palkintosijan Santiagossa.

MOOTTORIURHEILUN VIRSTANPYLVÄITÄ

XK120

XK120

1948–1954 – SILVERSTONE ja LE MANS

Täysin uusi urheiluauto ja samalla testialusta Jaguarin vallankumoukselliselle XK-moottorille: XK120 on luokiteltu maailman nopeimmaksi tehdasvalmisteiseksi autoksi. Vuonna 1949 XK120 kohtaa ruutulipun Silverstonen radalla ja vuotta myöhemmin kolme XK120-autoa esiintyvät ensimmäisen kerran Le Mansin radalla. Uusi kausi moottoriurheilun historiassa on alkanut.
C‑TYPE

C‑TYPE

1951–1953 – LE MANS

Vuonna 1951 lentokoneinsinööri Malcolm Sayer liittyy Jaguarin tiimiin ja tuo mukanaan ilmailutekniikan tietämyksensä ja osaamisensa. Hänen ensimmäinen yhteistyöprojektinsa C-Type voittaa Le Mansissa, ja tiimin kakkosauton kuljettaja Stirling Moss tekee uuden kierrosaikaennätyksen. Vuonna 1953 C-Type voittaa jälleen Le Mansissa ja vie kolme kärkipaikkaa neljästä.
D‑TYPE

D‑TYPE

1954–1957 – LE MANS

Huono sää romuttaa D-Typen unelmat Le Mansin voitosta vuonna 1954 ennätyksellisestä huippunopeudesta 274 km/h huolimatta. Virtaviivainen auto taistelee voiton takaisin kotiin vuosiksi 1955, 1956 ja 1957, joista viimeisimpänä D-Typen hallussa on viisi kärkisijoitusta kuudesta. D-Type on yhä tänäkin päivänä yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä kilpa-autoista.
XJS

XJS

1975–1996 – ETCC ja SPAN 24 TUNNIN AJO

Vuonna 1982 brittiläisen kilpa-ajajan Tom Walkinshawin TWR-talli liittyy European Touring Car Championship -sarjaan ja voittaa siinä useita kilpailuja. Walkinshaw voittaa vuoden 1984 ETCC:n kuljettajien mestaruuden ja voittaa samana vuonna arvostetun Span 24 tunnin ajon.
XJR-9

XJR-9

1983–1991 – DAYTONAN 24 TUNNIN AJO ja LE MANS

XJR:N suljetulla ohjaamolla varustetut autot herättävät kunnioitusta maailman kestävyysajojen radoilla – ja suurimpana niistä vuoden 1988 XJR-9. V12-moottorilla varustettu superauto voittaa Daytonassa 24 tunnin ajon ja sen jälkeen Le Mansissa, jossa kuljettajat Martin Brundle ja Jaguar voittavat sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet.
R1 to R5

R1 to R5

2000–2004 – FORMULA 1

Jaguarin vierailu Formula 1 -sarjassa entisen Ferrari-kuljettajan Eddie Irvinen siivittämänä tuottaa lukuisia palkintosijoja. Tiimi tarjosi myös harjoittelualustan tunnustetulle australialaiskuljettajalle Mark Webberille. Koska talli kuului Fordin omistukseen, Jaguar kehitti sille kolme autoa, jotka kävivät Cosworthin V10 -moottorilla.
I‑TYPE 1

I‑TYPE 1

2016 – FORMULA E

Kilpa-autoilun perinteen innoittamana ja kokeneista kilpa-autonsuunnittelijoista ja äärimmäisen lahjakkaista teknikoista koostuvan yhteisön siivittämänä Jaguar Racing ja sen uskomaton I-TYPE 1 liittyivät Formula E -sarjaan – rohkeina, voitonnälkäisinä ja valmiina radan haasteisiin.
I-TYPE 2

I-TYPE 2

2017 – FORMULA E

Uuden I-TYPE 2 -mallin myötä Jaguar Racing kirjasi tähän mennessä menestyksekkäimmän Formula E -kautensa, joka sisälsi lukuisia sijoituksia kärkikymmenikön joukossa. Uuvuttavia kaupunkiratoja varten rakennettu I-TYPE 2 tarjoaa jopa 200 kW (272 hv) ja kiihtyy 0–100 km/h käsittämättömässä ajassa 2,9 sekuntia.
I-TYPE 3

I-TYPE 3

2018–2019 – FORMULA E

Jaguar I-TYPE 3, Panasonic Jaguar Racing -tiimi ja uusiseelantilainen Mitch Evans tekivät historiaa voittamalla ensimmäisen ABB FIA Formula E -osakilpailun Rooman E-Prix-ajossa huhtikuussa 2019. Kyseessä oli Jaguarin ensimmäinen voitto kansainvälisessä moottoriurheilukilpailussa vuoden 1991 jälkeen.
I-TYPE 4

I-TYPE 4

2019–2020 – FORMULA E

Jaguar I-TYPE 4 -mallissa on kevyin ja tehokkain Jaguar Racingin koskaan kehittämä voimalaite, jonka avulla auto saavuttaa 280 km/h huippunopeuden. Se saavutti selkeän voiton Mexico Cityssä sekä paalupaikan ja palkintosijan Santiagossa. Kausi päättyi toiminnantäytteisiin yhdeksään päivään historiallisella Berliinin Tempelhofin lentokentällä, jossa ajettiin kuusi ajokilpailua. Panasonic Jaguar -tiimin sijoitus oli vankka P7 tiimin sijoituksissa.