Jaguarin pitkä ja vaiheikas moottoriurheiluhistoria on aina muokannut katuautojemme kehityskulkua. Formula E -sarjaan liittyminen jatkaa tämän perinnön viitoittamalla tiellä, ja se näyttää tietä kohti tulevaisuuden sähköisiä ajoneuvoja.
KILPA-AUTOMME
XK120
Vuosi: 1948–1954 Huippunopeus: 200,5 km/h Sylinteritilavuus: 3 442 cm3 Teho: 162 hv / 119 kW Fakta: XK120 oli ilmestyessään maailman nopein sarjavalmisteinen auto
C-TYPE
Vuosi: 1951–1953 Huippunopeus: 231,7 km/h Sylinteritilavuus: 3 442 cm3 Teho: 209 hv / 154 kW Fakta: C-Typessä käytetyistä levyjarruista tuli sittemmin autoalan standardi
D-TYPE
Vuosi: 1954–1957 Huippunopeus: 260,7 km/h Sylinteritilavuus: 3 442 cm3 Teho: 253 hv / 186 kW Fakta: D-Type voitti Le Mansin 24 tunnin ajon vuosina 1955, 1956 ja 1957
XJS
Vuosi: 1975–1996 Huippunopeus: 246,2 km/h Sylinteritilavuus: 4 235 cm3 Teho: 288 hv / 212 kW Fakta: XJS voitti Span 24 tunnin ajon vuonna 1983
XJR
Vuosi: 1983–1991 Huippunopeus: 368,2 km/h Sylinteritilavuus: 6 995 cm3 Teho: 760 hv / 559 kW Fakta: XJR-12 voitti Le Mansin 24 tunnin ajon ensimmäisen ja toisen sijan vuonna 1990
FORMULA 1 – R2 ja R3
Vuosi: 2000–2004 Huippunopeus: 312,2 km/h Sylinteritilavuus: 2 998 cm3 Teho: 780 hv / 574 kW Fakta: Eddie Irvine ja Mark Webber ajoivat Jaguarin F1-tiimissä
Formula E I-TYPE 1
Vuosi: 2016–2017 Huippunopeus: rajoitettu 225,3 km/h:ssa Sylinteritilavuus: - Teho: 200 kW, vastaa 272 hv:aa Fakta: Jaguar palasi Formula E -sarjaan kaudella 3, 2016/17
Formula E I-TYPE 2
Vuosi: 2017–2018 Huippunopeus: rajoitettu 225,3 km/h:ssa Sylinteritilavuus: - Teho: 200 kW, vastaa 272 hv:aa Fakta: Jaguar sai ensimmäisen palkintosijansa ja ensimmäisen paalupaikan I‑TYPE 2 -autolla kaudella 4, 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3
Vuosi: 2018–2019 Huippunopeus: 250 km/h Akun kapasiteetti: 52 kWh Teho: 250 kW, vastaa 340 hv:aa Fakta: Jaguar I-TYPE 3 saavutti tiiminsä ensimmäisen voiton Formula E -sarjassa Rooman E-Prix -ajossa vuonna 2019 – Jaguarin ensimmäinen voitto kansainvälisessä moottoriurheilukilpailussa vuoden 1991 jälkeen.
FORMULA E I-TYPE 4
Vuosi: 2019–2020 Huippunopeus: 280 km/h Akun kapasiteetti: 52 kWh Teho: 250 kW, vastaa 340 hv:aa Fakta: Jaguar I-TYPE 4 -mallissa on kevyin ja tehokkain Jaguar Racingin koskaan kehittämä voimalaite. Sen avulla tiimi saavutti selkeän voiton Mexico Cityssä sekä paalupaikan ja palkintosijan Santiagossa.
MOOTTORIURHEILUN VIRSTANPYLVÄITÄ
XK120
1948–1954 – SILVERSTONE ja LE MANS
Täysin uusi urheiluauto ja samalla testialusta Jaguarin vallankumoukselliselle XK-moottorille: XK120 on luokiteltu maailman nopeimmaksi tehdasvalmisteiseksi autoksi. Vuonna 1949 XK120 kohtaa ruutulipun Silverstonen radalla ja vuotta myöhemmin kolme XK120-autoa esiintyvät ensimmäisen kerran Le Mansin radalla. Uusi kausi moottoriurheilun historiassa on alkanut.
C‑TYPE
1951–1953 – LE MANS
Vuonna 1951 lentokoneinsinööri Malcolm Sayer liittyy Jaguarin tiimiin ja tuo mukanaan ilmailutekniikan tietämyksensä ja osaamisensa. Hänen ensimmäinen yhteistyöprojektinsa C-Type voittaa Le Mansissa, ja tiimin kakkosauton kuljettaja Stirling Moss tekee uuden kierrosaikaennätyksen. Vuonna 1953 C-Type voittaa jälleen Le Mansissa ja vie kolme kärkipaikkaa neljästä.
D‑TYPE
1954–1957 – LE MANS
Huono sää romuttaa D-Typen unelmat Le Mansin voitosta vuonna 1954 ennätyksellisestä huippunopeudesta 274 km/h huolimatta. Virtaviivainen auto taistelee voiton takaisin kotiin vuosiksi 1955, 1956 ja 1957, joista viimeisimpänä D-Typen hallussa on viisi kärkisijoitusta kuudesta. D-Type on yhä tänäkin päivänä yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä kilpa-autoista.
XJS
1975–1996 – ETCC ja SPAN 24 TUNNIN AJO
Vuonna 1982 brittiläisen kilpa-ajajan Tom Walkinshawin TWR-talli liittyy European Touring Car Championship -sarjaan ja voittaa siinä useita kilpailuja. Walkinshaw voittaa vuoden 1984 ETCC:n kuljettajien mestaruuden ja voittaa samana vuonna arvostetun Span 24 tunnin ajon.
XJR-9
1983–1991 – DAYTONAN 24 TUNNIN AJO ja LE MANS
XJR:N suljetulla ohjaamolla varustetut autot herättävät kunnioitusta maailman kestävyysajojen radoilla – ja suurimpana niistä vuoden 1988 XJR-9. V12-moottorilla varustettu superauto voittaa Daytonassa 24 tunnin ajon ja sen jälkeen Le Mansissa, jossa kuljettajat Martin Brundle ja Jaguar voittavat sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet.
R1 to R5
2000–2004 – FORMULA 1
Jaguarin vierailu Formula 1 -sarjassa entisen Ferrari-kuljettajan Eddie Irvinen siivittämänä tuottaa lukuisia palkintosijoja. Tiimi tarjosi myös harjoittelualustan tunnustetulle australialaiskuljettajalle Mark Webberille. Koska talli kuului Fordin omistukseen, Jaguar kehitti sille kolme autoa, jotka kävivät Cosworthin V10 -moottorilla.
I‑TYPE 1
2016 – FORMULA E
Kilpa-autoilun perinteen innoittamana ja kokeneista kilpa-autonsuunnittelijoista ja äärimmäisen lahjakkaista teknikoista koostuvan yhteisön siivittämänä Jaguar Racing ja sen uskomaton I-TYPE 1 liittyivät Formula E -sarjaan – rohkeina, voitonnälkäisinä ja valmiina radan haasteisiin.
I-TYPE 2
2017 – FORMULA E
Uuden I-TYPE 2 -mallin myötä Jaguar Racing kirjasi tähän mennessä menestyksekkäimmän Formula E -kautensa, joka sisälsi lukuisia sijoituksia kärkikymmenikön joukossa. Uuvuttavia kaupunkiratoja varten rakennettu I-TYPE 2 tarjoaa jopa 200 kW (272 hv) ja kiihtyy 0–100 km/h käsittämättömässä ajassa 2,9 sekuntia.
I-TYPE 3
2018–2019 – FORMULA E
Jaguar I-TYPE 3, Panasonic Jaguar Racing -tiimi ja uusiseelantilainen Mitch Evans tekivät historiaa voittamalla ensimmäisen ABB FIA Formula E -osakilpailun Rooman E-Prix-ajossa huhtikuussa 2019. Kyseessä oli Jaguarin ensimmäinen voitto kansainvälisessä moottoriurheilukilpailussa vuoden 1991 jälkeen.
I-TYPE 4
2019–2020 – FORMULA E
Jaguar I-TYPE 4 -mallissa on kevyin ja tehokkain Jaguar Racingin koskaan kehittämä voimalaite, jonka avulla auto saavuttaa 280 km/h huippunopeuden. Se saavutti selkeän voiton Mexico Cityssä sekä paalupaikan ja palkintosijan Santiagossa. Kausi päättyi toiminnantäytteisiin yhdeksään päivään historiallisella Berliinin Tempelhofin lentokentällä, jossa ajettiin kuusi ajokilpailua. Panasonic Jaguar -tiimin sijoitus oli vankka P7 tiimin sijoituksissa.