Ladattava hybridi eli PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) on bensiini- tai dieselsähköauto, joka voidaan ladata sähköverkosta. Sen etuina on jopa useiden kymmenien kilometrien kantama sähköllä, suurempi teho tai edullisemmat käyttökulut suhteessa perinteisiin polttomoottoriautoihin. Miten ladattavat hybridit toimivat? Miten ladattava hybridiauto eroaa täyssähköautosta tai kevythybridistä? Lue artikkeli niin se selviää!
Sisältö:
1. Mikä on PHEV (plug-in-hybridi)?
2. Mitä etuja ladattavista hybridiautoista on?
2.1 lataushybridi vs. kevythybridi (HEV, MHEV)
2.2 lataushybridi vs. polttomoottori
2.3 lataushybridi vs. sähkökäyttö
3. Lataushybridien valikoima
4. Lataushybridien suorituskyky
5. Miten ladattava hybridi ladataan ja kuinka paljon se maksaa?
6. Neliveto ladattavissa hybrideissä
6.1 Sähkömoottori, joka käyttää taka-akselia
6.2 Molempia akseleita käyttävä sähkömoottori
7. Usein kysytyt kysymykset
7.1 Plug-in hybrid – mitä se tarkoittaa?
7.2 Latautuuko ladattava hybridi ajon aikana?
7.3 Eroaako lataushybridi hybridi tavallisesta hybridistä?
7.4 Mitkä ovat lataushybridien käyttökustannukset?
7.5 Kannattaako ladattava hybridi ostaa?
Ladattava hybridi on silta perinteisten hybridien ja sähköautojen välillä. Entä miten kevythybridi (HEV, MHEV) eroaa ladattavasta PHEV-hybridistä?
Kevythybridi (HEV, MHEV) lataa akkuaan vain ajon aikana aina kun nostamme jalkaa kaasulta tai jarrulta. Tällöin se muuttaa kineettistä jarrutusenergiaa sähköksi ja lataa sen ajoakkuun. Tätä kutsutaan myös regeneroinniksi. Ladattava hybridi puolestaan lataa sekä ajon aikana, mutta sitä voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä, aivan kuten täyssähköautoakin. Entä mitä etuja tästä ratkaisusta on?
Eurooppalaisten kuljettajien keskimääräinen päivittäinen matka on alle 31 km. Voiko ladattava hybridiauto täyttää jokapäiväisen ajon tarpeet?
Ensinnäkin PHEV-autolla hybriditilassa on yleensä tyypillisen polttomoottoriauton toimintasäde. Pelkällä sähköllä ajaminen puolestaan mahdollistaa keskimääräistä päivittäisiä kilometrejä pidemmän matkan.
Esimerkki: Jaguar E-PACE P300e lataushybridin toimintasäde EV-tilassa on jopa 59 km (WLTP). Sen isompi "veli", Jaguar F-PACE P400e lataushybridi, kulkee sähköllä jopa 53 km. Kummallakin ladattavalla hybridillä auto voi kulkea sähköllä lähes kaksi kertaa keskivertoon päivämatkaan verrattuna.
Aiemmin autosuunnittelijoiden piti miettiä autojen voimanlähteitä hieman kompromissina. Dieselmoottorin käyttö mahdollisti suuren vääntömomentin, mutta se oli vähemmän urheilullinen. Bensiinimoottorit olivat miellyttäviä käyttää, tuottivat suurta tehoa, saavuttivat korkeat kierrokset, mutta olivat vähemmän taloudellisia ja niistä puuttui usein vääntö alemmilla kierroksilla. Ajan myötä turboahtimia ja kompressoreita käytettiin kompensoimaan jossain määrin molempien käyttötyyppien puutteita. Kuitenkin hybridikäytöt, joissa polttomoottoria tukee lisäksi sähköinen moottori, mahdollisti kuin "veden ja tulen" yhdistämisen. Sähkön hybridikäyttö tarjosikin lyömättömiä etuja: suuri teho ja suurin vääntömomentti käytettävissä käynnistyshetkestä lähtien, hiljainen ja tasainen toiminta, taloudellisuus ja hyvä kiihtyvyys laajalla nopeusalueella.
Esimerkiksi: Jaguar E-PACE P300e PHEV -lataushybridin kokonaisteho on 309 hv ja vääntömomentti 540 Nm, joka siivittää auton 0–100 km/h vain 6,5 sekunnissa ja mahdollistaa 216 km/h huippunopeuden.
Jaguar F-PACE P400e PHEV -lataushybridin kokonaisteho on 404 hv ja suurin vääntömomentti 640 Nm. Vaikutus? Kiihtyvyys 100 km/h:iin kestää vain 5,3 sekuntia ja huippunopeus on huimat 240 km/h.
Ladattava hybridi ladataan samalla tavalla kuin sähköauto. Auto voidaan liittää pistorasiaan, kotilaturiin (ns. wallbox) tai julkiseen latauspisteeseen (Jaguarit myös DC-pikalaturiin).
Kauanko lataus kestää? Tässä konkreettinen esimerkki: Jaguar E-PACE P300e PHEV:ssä on litiumioniakku, jonka kapasiteetti on 15 kWh. Lataus 0–80 % kestää noin 5 tuntia käytettäessä normaalia pistorasiaa, 1 tunti ja 24 minuuttia 7 kW AC-kotilaturilla ja vain puoli tuntia kytkettynä DC 50 kW -pikalatausasemaan.
Jaguar Charging-sovellus ja latausavain taskussasi voit vaivattomasti tunnistautua, ladata ja maksaa millä tahansa 300 000 latauspisteellä, yli 700 operaattorilta ympäri Eurooppaa. Hinnoittelu on kWh-pohjainen ja valittavissa on kolme eri hinnoittelutasoa.
Suomessa palvelusta löytyy tällä hetkellä yli 2 000 latauspistettä yli 1 000 latauspaikassa. Määrä on luonnollisesti nopeassa kasvussa. Lisätietoa jaguar.plugsurfing.com
Sähkömoottoria voidaan käyttää monin eri tavoin nelivedossa. Käytössä on erilaisiaratkaisuja ajoneuvon tyypistä ja koosta riippuen.